• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozwiązania rowerowe Nowej Bulońskiej

Kamil Gołębiowski
5 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Ruszyła budowa ul. Nowej Bulońskiej, a zatem również dróg rowerowych wzdłuż niej. Na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (od strony jezdni) powstaną obustronne, dwukierunkowe drogi rowerowe o szerokości dwóch metrów.



Nowa Bulońska Północna rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i ul. Myśliwskiej, pobiegnie na południe i połączy się na Jasieniu z ul. Kartuską, przecinając wcześniej ul. Stolema. Trasa będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej. Inwestycja zakłada budowę dwutorowej linii tramwajowej, jezdni oraz ścieżki rowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą. Nowa droga ma mieć 2,8 km długości.

Czy Nowa Bulońska poprawi komunikację rowerową?

Częściowo droga dla rowerów, częściowo pasy

Od skrzyżowania z ul. Myśliwską, po zachodniej stronie ul. Nowej Bulońskiej, powstanie dwukierunkowa droga rowerowa o szerokości 3,5 m. Na odcinku do ul. Jabłoniowej droga rowerowa będzie się znajdowała w niwelecie jezdni i zostanie od niej oddzielona pasem rozdziału o szerokości ok. 1,5m. Wzdłuż nowo budowanej ul. Wołkowyskiej oraz na przebudowywanym odcinku ul. Kartuskiej, czyli na długości ok. 500 m powstaną pasy rowerowe. Nowe przystanki tramwajowe będą wyposażone w łączniki do drogi rowerowej i zadaszone parkingi rowerowe na 20 miejsc postojowych.

Lepsza trwałość konstrukcji

Choć piesi i rowerzyści tylko w niewielkim ułamku obciążają nawierzchnię w porównaniu z samochodami, to jednak i w tym przypadku upływ czasu robi swoje.

- Dlatego konstrukcja drogi rowerowej składać się będzie m.in. z dwóch warstw bitumicznych na podbudowie z kruszywa łamanego, co powinno zagwarantować większą równość i trwałość nawierzchni - tłumaczy Remigiusz Kitliński z Referatu Mobilności Aktywnej.
Ciągłość nawierzchni i niwelety

Wielokrotnie w ubiegłych latach rowerzyści skarżyli się na problemy z jakością wykonania wlotów podporządkowanych, wjazdów z posesji. Dobre rozwiązanie polepszy widoczność niechronionych uczestników ruchu.

- Przez wszystkie wloty podporządkowane, drogi rowerowe i chodniki będą przebiegały po wyniesieniu, z zachowaniem ciągłości nawierzchni i niwelety - zapewnia Kitliński.
Nowa Bulońska - część problemu, czy rozwiązania?

Nowa Bulońska ułatwi wjazd z południowych dzielnic rozlewającego się przestrzennie miasta i wpuści kolejne setki samochodów w kiszkę ulicy Jaśkowa Dolina, która już teraz jest w godzinach szczytu zakorkowana. To zwiększy presję na budowę ulicy Nowa Politechniczna mającej jakoby odkorkować już zakorkowaną ulicę Sobieskiego, Traugutta i Do Studzienki

- Doświadczenie miast, realizujących podobny program drogowy świadczy, że budowa wygodnych połączeń drogowych zwykle skutkuje zwiększeniem skali ruchu na ulicach sąsiednich. Skupienie się wyłącznie lub głównie na rozwiązaniach drogowych, również tych, którym towarzyszy budowa linii tramwajowych, zwiększa skalę ruchu samochodów. To właśnie będziemy przypuszczalnie obserwować po wydaniu kolejnych dziesiątek milionów złotych na ul. Nową Bulońską - mówi Piotr Kuropatwiński, były wiceprezes Europejskiej Federacji Cyklistów i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego.
Udział podróży nie-samochodowych nie wzrośnie

Jakość korytarzy ruchu rowerowego z dzielnic górnego tarasu Gdańska wymaga radykalnej poprawy. Omawiana inwestycja będzie znaczącym ruchem w dobrym kierunku.

- Osoby korzystające z rowerów zyskają, pojawią się także osoby, które jeszcze nie podjęły takiej decyzji. Wzrośnie zapewne liczba codziennych podróży rowerowych w Gdańsku, ale niekoniecznie udział podróży nie-samochodowych w całej liczbie codziennych podróży realizowanych w mieście, a to właśnie jest celem strategicznym - dodaje Kuropatwiński.
Przy PKM Jasień niekomfortowo dla jadących na rowerach

Wyzwaniem jest poprawa jakości dostępu rowerzystów do stacji PKM Jasień - nowe rozwiązanie drogowe przypuszczalnie poprawi warunki jazdy wzdłuż ul. Myśliwskiej. Tam są malowane tzw. sierżanty, na odcinku bliskim samej stacji (od rond) ruch rowerowy prowadzony jest po jezdni, ale pasy rowerowe są tam dość wąskie.

- Przypuszczam, że są osoby nie odczuwające tam pełnego bezpieczeństwa gdy jadą rowerem. Przed samą stacją PKM Jasień rowerzyści prowadzeni są z jednej strony jezdni na drugą, co nie jest ani bezpieczne ani komfortowe. Obecne niskie natężenie ruchu kołowego między "ostatnim rondem" a stacją PKM Jasień nie stwarza problemu, sytuacja się zmieni gdy powstaną kolejne osiedla / inwestycje mieszkaniowe i ruch się zwiększy. W okolicach tej stacji jest dość miejsca na budowę dróg dla rowerów zupełnie niezależnych od sieci drogowej, ale tego inwestycja Nowej Bulońskiej nie obejmuje - opiniuje Kuropatwiński.

Moda na pieszo-rowerowe "ciągowanie" niestety trwa

Na ukończeniu jest również projekt budowy ścieżki rowerowej od Jabłoniowej w okolice Morskiego Parku Handlowego. Zakłada on przebudowę ulic Jabłoniowej, Przywidzkiej i węzła Szadółki wraz z budową tras rowerowych. Na głównych przebiegach są to drogi rowerowe o szer. 3 m po jednej stronie i ciągi pieszo-rowerowe po drugiej stronie ulic.

Od jakiegoś czasu Gdańsk wprowadza kombinację drogi rowerowej po jednej i ciągu pieszo-rowerowego po drugiej stronie drogi. Mieszanie rowerzystów z pieszymi jest niewygodne i mało bezpieczne tak dla jednych, jak dla drugich. Ciągi pieszo-rowerowe powinno być rozwiązaniem wyjątkowym, w miejscach, w których brakuje przekroju, a ruch jest niewielki. Ten podstandard można spotkać nawet w tak absurdalnych miejscach, jak zachodnia strona al Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, czy też pod Forum Gdańsk, od strony al. Armii Krajowej. "Ciągi" wykonuje się po dla oszczędności miejsca. Zaoszczędzoną kosztem pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej powierzchnię można przydzielić kierowcom. To błąd - przy szerokich, trudnych do przekroczenia arteriach należy drogi rowerowe budować po obydwu stronach, a nie tylko po jednej.

Utrudnienia w ruchu
Umowa na realizację zadania została podpisana w połowie kwietnia. Przez pierwszy miesiąc prowadzone były prace związane z przygotowaniem terenu oraz m.in. dodatkowych tymczasowych pasów ruchu przy ul. Jabłoniowej w obrębie węzła z trasą WZ. Niedawno budowa wkroczyła w kolejny etap.

Prace w rejonie ul. Kartuskiej 

I etap - 23 maja - lipiec 2018 r. 
- zamknięcie zachodniej nitki ul. Jabłoniowej (pod wiaduktem WZ) i poprowadzenie ruchu nitką wschodnią dwukierunkowo
- na skrzyżowaniu ulic Limbowej i Kartuskiej powstanie tymczasowe rondo
- odcinki od ul. Kartuskiej do tymczasowego ronda oraz ul. Limbowa będą dwukierunkowe
- objazd do obwodnicy z ul. Kartuskiej zalecany przez Jasień, ze względu na brak możliwości zjazdu na trasę WZ z kierunku od ul. Kartuskiej
II etap - lipiec - sierpień 2018 r. 
- zamkniecie dwóch nitek ulicy Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) od ulicy Kartuskiej do zjazdu z łącznicy Armii Krajowej od strony Żukowa
III etap - wrzesień - grudzień 2018 r. 
- zamknięcie wschodniej nitki ulicy Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) i ul. Limbowej
- ruch odbywać się będzie nowo wybudowaną ul. Kartuską oraz udostępnionym skrzyżowaniem ul. Jabłoniowej (Nowej Bulońskiej) z Kartuską i zachodnią nitką ul. Nowej Bulońskiej
- ruch z zachodniej nitki ulicy Nowej Bulońskiej zostanie przekierowany na wschodnią nitkę ul. Nową Bulońską przy skrzyżowaniu Warszawska - Jabłoniowa

Prace w rejonie ul. Bulońskiej 

I etap - 24 maja - lipiec 2018 r. 
- budowa ścieżek rowerowych oraz remont chodnika wzdłuż ul. Bulońskiej (istniejącej) na odcinku od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej
- prace prowadzone będą sukcesywnie i nie będą generowały utrudnień w ruchu pojazdów

Podane terminy mogą ulec zmianie.

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu. Koszt realizacji zadania to niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58, 5 mln złotych. Budowa ma zakończyć się w IV kwartale 2019 roku.

Opinie (71) 1 zablokowana

  • skrzyzowanie jabloniowa warszawska (4)

    a widzial ktos tajny projekt tego skrzyzowania?

    • 21 6

    • (1)

      Tam,to albo swiatla,albo rondo,bo wyjazd z Warszawskiej w lewo,to dramat w godzinach szczytu

      • 10 2

      • Z resztą w prawo też dramat

        • 2 1

    • Ktoś

      Zapomniał znowu o pieszych, chodniki krxywe i z dziurami, nowych brak

      • 0 0

    • Widziałem, duże rondo + światła

      • 0 0

  • brakuje bezpośredniego połączenia rowerowego (7)

    między Jasieniem a osiedlami przy Myśliwskiej, trzeba objeżdżać dookoła, a bezpośrednio na skróty nie ma jak

    • 6 18

    • (1)

      Jak to nie ma jak? Od strony Myśliwskiej jest ulica Morenowe Wzgórze, na przedłużeniu której jest ścieżka na Jasień.... oczywiście, jest z górki/pod górkę, ale z tym się nic nie poradzi, bo po drodze jest dolina rzeczki...

      • 14 3

      • zlikwidować doliny i rzeczki

        wszystko zlikwidować żeby nic nie było

        • 5 4

    • (2)

      i do matemblewa

      • 5 2

      • (1)

        Do Matemblewa można zjechać ul. Wołkowyską, trochę trzęsie, trochę błota jak popada ale da się.
        Kolejny przejazd dopiero przy stacji Jasień ale jeżeli zdjęcia satelitarne/lotnicze nie kłamią, to z Zacnej można ścieżką dojechać do Szczodrej i dalej Wołkowyską.

        • 1 1

        • przecież to jest tragednia, zwłaszcza po deszczu, błoto z gliny

          można przejechać turystycznie raz czy dwa, ale jako dojazd dla normalnych ludzi 10mc w roku to się nie nadaje w żaden sposób

          mówimy o komunikacji rowerowej, nie o turystyce i offrodzie

          • 1 0

    • Jest połączenie między myśliwską a jasieniem

      Na myśliwskiej skręcić w morenowe wzgórze do samego końca osiedla potem w dół po płytach i wjazd w lewo na żwirową drogę do ul. Kraśnięta w lewo na pawilon Damroki, w prawo Sano, Kościół, Szkoła

      • 7 0

    • podobnie z rejonem

      • 0 0

  • w Gdańsku dużo robią dla rowerzystów. (2)

    szkoda, że u nas w Gdyni wszystko na papierze:(

    • 29 13

    • Nie przesadzaj. Wczoraj czytałem o tym, że w Gdyni będą kłaść cichy asfalt... kiedyś... może...

      • 1 1

    • tak likwidują drogi dla rowerów na rzecz ciągów pieszo-rowerowych (czyli de facto zwykłych chodników).

      • 1 1

  • dociągnąć ścieżkę aż do wysypiska, do nowych osiedli, niedługo tam zamieszkam! (1)

    • 20 6

    • Na wysypisku??

      Zamieszkasz na wysypisku? Rety, Max, co z Tobą?

      • 0 0

  • Szkoda że tylko do Jabłoniowej.... (4)

    Dalej rowerem już tylko przez haszcze...

    • 13 10

    • "Haszcze" to zarośla haszyszu? Hasztag #chaszcze

      • 1 2

    • (2)

      "Na ukończeniu jest również projekt budowy ścieżki rowerowej od Jabłoniowej w okolice Morskiego Parku Handlowego. Zakłada on przebudowę ulic Jabłoniowej, Przywidzkiej i węzła Szadółki wraz z budową tras rowerowych. Na głównych przebiegach są to drogi rowerowe o szer. 3 m po jednej stronie i ciągi pieszo-rowerowe po drugiej stronie ulic."

      • 3 1

      • Tylko czy ja i mój rower doczeka tego

        • 0 0

      • Super! kupiłam mieszkanie niedaleko. Stacja Nowy Gdańsk. Mam nadzieję ze niebawem będziemy mogli tamktędy śmigac na rowerach!

        • 1 0

  • Ciągi pieszo-rowerowe powinny być zdelegalizowane (1)

    • 32 14

    • a rowerzyści rozstrzelani

      nawet dzieci

      • 2 7

  • drogi rowerowe powinny być częścią jezdni ! (7)

    rowerzyści bardziej widoczni dla kierowców
    piesi nie właziliby na drogi rowerowe

    • 36 22

    • (3)

      Nigdy bym nie pozwolił dziecku jeździć po ruchliwej ulicy. Mało to u nas świrów za kierownicą?

      • 9 11

      • Dlatego z dzieckiem pod opieką jesteś pieszym

        I możesz jeździć po chodnikach.

        • 8 0

      • wczoraj pucha wyleciała przez DDRkę na chodnik. (1)

        tyle z wirtualnego bezpieczeństwa

        • 0 1

        • O jej o jej

          Też mi argument

          • 1 1

    • Drogi rowerowe powinny być częścią chodnika!! (2)

      Miejsce rowerów jest na chodniku, rowery na jezdni utrudniają jazdę samochodom i stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu!!

      • 4 13

      • ironia czy odstawione tabletki? (1)

        rowerzyści poruszający się po jezdni (na pasie dla rowerów albo wraz z samochodami) narażają się na ryzyko ale nie stwarzają jakiegokolwiek zagrożenia dla kierowców.

        Zacznij myśleć o bezpieczeństwie ludzi, a nie o jakimś abstrakcyjnym "bezpieczeństwie ruchu"

        • 4 1

        • według grupy łodzian

          rowerzysta naraża kierowcę na zarysowanie maski, kiedy frustrat za kółkiem postanowi zepchnąć rowerzystę na chodnik.

          • 0 0

  • (1)

    Super! Mieszkam na Lawendowych Wzgórzach i nareszcie będzie rowerowa cywilizacja! Mam nadzieję, że będziemy mieli całe miasto i okolice w ścieżkach rowerowych!

    • 26 7

    • Jeśli dla kogoś rower to cywilizacja, to proponuję wyprowadzkę. Do Pekinu.

      • 0 3

  • O gdańskiej konkretnej inwestycji w dziale pasje i emocje o gdyńskich planach namalowania drogi rowerowej na głównej stronie. Czy wy macie jakikolwiek spójne kryteria co trafia do jakiego działu?

    • 9 4

  • (9)

    Na tym Trójmieście.pl nic tylko drogi rowerowe, rowerzyści skłóceni z pieszymi, rowerzyści skłóceni w kierowcami i ciągle tylko o tym samym. Nic innego się nie dzieje? na prawdę nie ma innych ciekawych tematów, takie nudne jest to nasze Trójmiasto ?

    • 29 28

    • (1)

      Komuś zależy na tworzeniu konfliktów.

      • 10 4

      • rządowi

        jest w tym najlepszy

        • 2 0

    • bo to formuła tego portalu, to tabloid (1)

      żyje z hejtu

      • 6 2

      • Dobre podsumowanie. niestety prawdziwe - dokładnie w punkt

        • 0 0

    • Jest pełno innych artykułów, zafiksowałeś się to tylko te widzisz

      • 3 1

    • Jest tak jak piszesz. Drogi rowerowe nawet w lato sa puste a ulice zakorkowane (3)

      w jesień, zimę nikt nie jeździ na rowerach. Piesi płacą PIT a kierowcy PIT, akcyzę w paliwie, podatek drogowy, mandaty i z tych pieniędzy buduje się drogi rowerowe dla tych rowerowych pieniaczy.

      Ten autor Pan K. Gołębiewski, główny propagandysta na etacie tu, wypowiada się na temat urbanistyki a nie ma skończonych żadnych studiów związanych z urbanistyką.
      To ekspert od dróg i rowerów taki jak Rozenek czy Siwiec.

      • 4 9

      • Jak bardzo jesteś skrzywiony widać po tym, że uważasz mandaty za podatek. (1)

        Nastepny 'miszcz' kierownicy co jeździ szybko ale bezpiecznie.

        Podatki w paliwie były mniejsze, niż podatki w alkoholu w zeszłym roku, więc wypad z mojej ulicy, od teraz będzie służyła do picia piwa :)

        • 8 4

        • Gminy zrobiły sobie z fotoradarów źródło dochodu i to jest fakt.

          Faktem jest tez to że pijacy płacą duże podatki właśnie w akcyzie i faktem jest to, że nie jest to sprawiedliwe tak samo jak nie jest sprawiedliwe aby cały naród miał się zrzucać na grupkę roszczeniowych rowerzystów.

          • 1 3

      • Otóż to, nikt tego nie mówi, ale wydawane są miliony na DDR, a te po wybudowaniu są puste. Mieszkam przy DDR i na dobę może ze 4 rowerzystów przejedzie, w sezonie może dwa razy tyle... Pieniądze zainwestowane w DDR i całą infrastrukturę rowerową to marnotrawstwo...

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna

80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum