• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Za (23)

    w końcu bezpośrednie połaczenie moreny z PG

    • 143 39

    • a rowerem nie mozesz zjechac? z moreny to rzut beretem (9)

      nawet z buta w ziemie chodzilem.

      • 16 10

      • a spowrotem i do tego z laptopem itp? (5)

        • 17 12

        • Laptop? a to na uczelni nie ma komputerow?

          logujesz sie rozumiesz. siec to nie miesci sie w twoim laptopie.

          Zreszta trmwajowa linia kilka razy dziennie ma awarie a tamtedy to bedzie nawet niebezpiecznie przy wykolejeniu. ty laptopie.

          • 10 29

        • (1)

          Jesteś analfabetą?

          • 10 5

          • ty analfabeton jestes

            • 1 2

        • Masz w tym problem?

          Tos "skorka od banana"...

          • 0 0

        • Ale Ty masz problemy w życiu...

          • 0 0

      • (1)

        miało być:
        w zimę

        • 2 1

        • nie ma takiego słowa. Przykro mi.

          • 3 2

      • Łysy xD

        • 0 0

    • a mogło być bezpośrednie połączenie z Akademią Medyczną (4)

      ...tylko kilku kolegom z PG się nie podobało. Potem im się nie podobało, że za blisko ten tramwaj (bo pierwotnie miał on lecieć Siedlicką, ale już tam sobie jakieś laboratoria pobudowali), na koniec mieszkańcom Bochaterów Getta się nie podobało, że miasto nie wyremontuje im za darmo kamienic przy okazji tej budowy. No i stanęło na tym, że linii tramwajowej może w ogóle nie być, bo Unia może i pieniądze by dała, ale pieniądze muszą być jeszcze przyklepane przez Warszawę, a Gdańsk z obecnym rządem ma kosę o jakieś sprawy związane z interpretacją historii najnowszej, sądownictwem, LGBT i innymi bardzo ważnymi rzeczami, którymi powinien zajmować się samorząd, więc marnie to widzę

      • 25 9

      • za poprzednim rządem (1)

        też nie wiele było

        • 8 5

        • a jakie to ma znaczenie?

          • 0 0

      • Bohaterów hhhhhhhh!

        • 4 0

      • I oby...

        Tak sie stalo...

        • 1 1

    • (1)

      autobusy tam nie dojeżdżają?

      • 8 2

      • Wąska uliczką jedzie sobie autobus przez siedlicką i stoi w korkach

        • 4 3

    • zanim powstanie (1)

      to studia skończysz

      • 11 1

      • Szczerze watpie...

        ;}
        az tak zle nie bedzie...

        • 0 0

    • Jest teraz doskonale połączenie autobusowe.

      • 6 0

    • (1)

      Połączenie istnieje bardzo dobre autobusami!!!

      • 6 0

      • zarąbiste, na wąskiej uliczce na której autobus marnuje 25% czasu przejazdu.

        • 0 2

    • a co to jest PG?

      Jak jestes kumaty to zejdziesz z Moreny do ronda i masz kilka wariantow podrozy

      • 4 0

  • Fanie - w Gdańsku tyle się buduje.... (6)

    • 41 54

    • tam juz jest pobudowane i z planem zrobione (1)

      chcesz ludziom wsadzac teraz torowisko pod domy?

      demoluja uklad planistyczny i sie cieszysz? kim ty jestes?

      • 7 15

      • Jakoś płaczu, że samochody tam wpuszczono nie było

        A w planie ich przecież też nie było

        • 4 4

    • Na Warmii tyle się nie buduje?

      • 7 5

    • jeszcze na razie

      nic nie wybudowali, wszystko w toku i tak do wyborów

      • 12 1

    • Fania to strzelała do Lenina

      W przeciwieństwie do pawla co chcial go upamietniac.

      • 0 0

    • Chyba ciągle planuje...

      • 0 0

  • Bardzo dobry wariant. (12)

    Przy obecnej technice tramwaje nie będą problemem na ul.Boh.Getta,no chyba za problemem uznamy miejsca parkingowe, ale nie dajmy sie zwariowac,miasto jest dla ludzi a nie dla ich samochodow i wygodnictwa.Inna sprawa,czy ta linia powstanie...Wojenki toczone przez rzad z UE na pewno odbija sie na inwestycjach a gdanskich przede wszystkim

    • 143 108

    • skąd ty mieszkasz? (1)

      wariant najlepszy to skm z petli na chelmie.

      • 9 17

      • Te, ruski...

        W Polsze my gawarim... gdzie mieszkasz!

        • 16 11

    • Technika... Poziom... (1)

      Może w Bangladeszu, ale nie w Gdańsku. Tu tramwaje mają kwadratowe koła.

      • 16 11

      • ale są już tuk-tuki. Możesz czuć się jak tam :)

        • 0 1

    • (6)

      Przy obecnej technice? Popatrz, w jakim stanie utrzymywany jest tabor w Gdańsku, jak tłuką zestawy kołowe... Współczuję mieszkańcom Bohaterów Getta Warszawskiego. Mieli cichą uliczkę, będą mieć łoskot tramwajów.
      Szkoda tylko, że dobrych rozwiązań tu nie ma, bo i wyburzenia na Do Studzienki były trudne do zaakceptowania.

      • 16 5

      • Tylko łoskot.Dojdzie jeszcze pisk nie do wytrzymania.

        • 5 3

      • Tjam... (3)

        ..cicha uliczka przy Grunwaldzkiej z tysiacami samochodow,wyluzuj,argument z rekawa
        A piszac technika mialem na mysli nie tabor a technologie wykonania torowiska...

        • 9 7

        • (1)

          Tak, cicha uliczka - to jest wąska przecznica z minimalnym ruchem samochodowym. A co do technologii wykonania torowiska. O torowisko tez trzeba dbać.

          • 7 3

          • Na tej "cichej" uliczce bez przerwy słychać tramwaje z Grunwaldzkiej.

            • 2 3

        • Zapraszam na Przerobke.

          Poznasz "utrzymanie" torowiska...
          A nawet samo utrzymanie w postacie szlifierki pilujacej szyny w nocy...

          • 4 3

      • Na ulicy Do Studzienki to jedynie trzech kamienic możnaby żałować...

        • 1 0

    • Jaaasne

      No jasne, bo przecież ludzie tam nie mieszkają, gdzie dojazd do bloków jest jedynie wlasnie przez Bohaterów Getta. Nie dość, że nie ma gdzie zostawić auta pod własnym mieszkaniem, to teraz będziemy parkować na przedmieściach. Wyobraźcie sobie, że w centrum miasta ludzie nie tylko pracują, ale też czasem mieszkają

      • 3 0

  • Decyzja negatywna (7)

    I pozamiatane

    • 70 25

    • może tak być

      • 11 0

    • (5)

      Mi się ten przebieg nie podoba. Tramwaj będzie lawirował zamiast jechać prosto i szybko.

      • 25 3

      • fakt

        kurs będzie trwał z 30-40 minut

        • 11 1

      • Ale z drugiej strony, na skrzyżowaniu Miszewskiego już jest Sajgon (1)

        A co by było, jakby jeszcze tramwaj tam włączyć...

        • 14 1

        • Nic by nie było... Jest w końcu sygnalizacja, a skrzyżowanie i tak jest trudne...

          • 0 0

      • prosto... (1)

        to byłoby pod Rakoczego i przez Smoluchowskiego.
        Ale co zrobić, widać tereny łakome. A jak sie je zabuduje, to będzie płacz, że nie ma jak dojechać...

        • 10 1

        • nie prosto...

          ...tylko na około. Wyszłoby spokojnie o 5 minut dłużej niż wariant przez do studentki.

          • 0 0

  • Atm

    Wspaniale

    • 23 25

  • Brawo! (10)

    Kamienice przy Do Studzienki uratowane!

    • 79 110

    • będą się samozapalać (1)

      idą do dewelopera

      • 25 7

      • Już dymią, jakby płonęły...

        Gdzie jest straż miejska?

        • 16 2

    • Kamienice Bohaterów rozpadną się!

      • 9 4

    • (2)

      Za to zostaną zniszczone kamienice w dużo lepszym stanie na Bohaterów Getta

      • 8 6

      • (1)

        W wielu starych miastach tramwaje jeżdżą przez jeszcze węższe ulice, przy których stoją jeszcze wyższe kamienice i nic się nie dzieje.

        W Gdańsku przez Długą jeździły, a dopiero Niemca z Ruskiem trzeba było, żeby zabudowę zniszczyć.

        • 6 2

        • Tylko po co tak mają jeździć? Chodziło jedynie o 3 kamienice...

          • 0 0

    • To akurat było tzw. "badziewie chronione", w MPZP od lat przeznaczone do rozbiórki... (1)

      znam się na tym

      • 2 0

      • bo w PRL wszystko co ocalało po "wyzwoleniu" w 1945 to było badziewie

        najlepiej wyburzyć i zrobić autostradę dla blachosmrodów słoików z zad*piów

        • 4 3

    • Ale... (1)

      ... uszy mieszkańców będą puchnąć od zgrzytów kół na zakrętach. Nie wierzysz - posłuchaj na Grunwaldzkiej naprzeciw Jesionowej, kiedy deszcz zmyje smar na łukach szyn!!!

      • 3 1

      • mieszkam przy tym łuku

        piszczy - owszem. Głównie Pesy, bo cała reszta sobie na łukach radzi całkiem przyzwoicie. A to i tak cichsze, niż gazujące bolidy wiejskiej młodzieży.

        • 0 0

  • Słuszna decyzja! (4)

    • 33 43

    • walesa?

      • 6 6

    • (1)

      I tak PIS-konserwa wszystko zablokuje.

      • 4 2

      • Dokładnie

        Oceniam ten serial na długie lata

        • 1 1

    • Butelkiewicz wie co robi . Teraz nie mieszkanka ,ale kamienice idą hurtem

      brawo MY !

      • 1 2

  • 2,4 MLN (2)

    Po pierwsze fajnie, że wybrano głównego wykonawcę, tylko że on tego już nie zrobi za 2,4 mln, a za 2 razy tyle, bo przez 4,5 roku koszty drastycznie wzrosły.
    Po drugie dobrze, że nie ma pomysłu przedłużenia ulicą Miszewskiego/Wyspiańskiego (i**otyczny pomysł).

    • 48 18

    • Spoko, firma która ma projektować wygrała w Gdańsku 2 przetargi na budowę tras tramwajowych i w obu przypadkach okazało się, że nie projektują tramwaju tylko buspasy :)

      • 3 0

    • I co w związku z tym?

      • 0 0

  • Uff dobrze że ul. Do studzienki jest ocalona!!!! (13)

    Warto dbać o starą substancję architektoniczną, to ona buduje niepowtarzalny charakter Wrzeszcza. Pamiętajmy, że obecnie nie buduje się nic innego niż betonowo szklane kloce gdzie jedyną dekoracją jest przyklejony na beton klinkier. Zatem wiadomo, że nic ładniejszego juz się nie zbuduje niż to co było i stoi do dziś ocalałe z wojennej pożogi.

    • 109 78

    • wschodnia strona Do Studzienki idzie do wyburzenia (3)

      Pod czteropasmówkę bez tramwaju. Nie wierzycie - spójrzcie w plan zagospodarowania oraz wizualizacje PG. Podziękujmy "lobbystom" z FRAG - wyprowadzili tramwaj w małe uliczki i zawijasy aby miasto mogło wybudować kolejną autostradę przez środek Wrzeszcza - tylko dla samochodów na wprost do Pl. Komorowskiego. Kretynizm niektórych "działaczy miejskich" sięga dna.

      • 27 7

      • (2)

        Chyba lepiej, żeby tramwaj przebiegał uliczkami, gdzie samochody nie jeżdżą, przynajmniej nie będzie musiał na światłach stać.

        • 2 10

        • Pewnie - lepiej, żeby na skrzyżowaniach/zakrętach zwalniał...

          • 2 0

        • Tak lepiej, żeby tramwaj nie jeździł po głównych ulicach proponuję przenieść linie tramwajowe na boczne uliczki. Tam nie ma świateł to nie będzie musiał na nich stać...

          • 0 0

    • Nic nie będzie ocalone

      Kamienice są w rezerwie pod Nową Politechniczną do wyburzenia, Nic w ich sprawie się nie zmienia. Zostaną wyburzone gdy tylko zacznie być realizowany wariant drogowy, czyli jak miasto wyciągnie pieniądze z UE na nieefektywną linię tramwajową.

      • 32 0

    • do studzienki ocalona? nie bój nie bój, zapraszamy za jakiś czas na pożary inwestycyjne

      • 13 0

    • Bo Bohaterów nie jest wcale zabytkowa.

      • 9 2

    • No obecna architektura to masakra.

      Te szklane kloczki wzdłuż Grunwaldzkiej wyglądają jak gigantyczne akwaria. Megalodony i krakeny powinny w nich pływać.

      • 9 3

    • dh jantar ocalony!

      Pozwolenie na budowę wysokościowca już sie pisze

      • 9 0

    • Jak ocalona- jeśli tramwaj ma skręcić przed skrzyżowaniem z Fischera, to jakim cudem bez wyburzenia kamienic? Przeleci nad nimi? A poza tym, to które kamienice uległyby wyburzeniu, gdyby tramwaj miał do końca jechać Do Studzienki? Ten piękny zabytek z pierogarnią, obok którego nie da się przejść, bo można pawia puścić ze smrodu z podwórka i który się sypie?

      • 6 4

    • A co z kamienicami przy BGW ?

      Czy równie pięknymi słowami staniesz w obronie kamienic przy BGW ? Czeka je zagłada.

      • 7 3

    • Jak kto woli

      • 0 1

    • Będąca w planach droga dla samochodów spowoduje, że te domy zostaną zburzone. Teraz są opuszczone, z odciętymi mediami i niszczeją.

      • 2 0

  • A po co ten tunel niema.juz na co kasy wydawac? (9)

    To metro niech buduja A nie tunele niepotrzebne

    • 26 37

    • Myslenie nie boli.. (5)

      Tunel jest niezbędny bo max pochylenie torowiska to 50 promil a tam jest duzo więcej. Weź kartke, olowek i to sobie rozrysuj...

      • 20 8

      • Dokladnie tak (2)

        a poza tym to nie będzie żaden tunel a przykryty gleboki wykop

        • 14 2

        • Pod Wisłą to też nie tunel (1)

          Tylko przekop zakryty rzeką

          • 9 10

          • Te inteligentne

            haha wszystko wyjasnia i zamyka dyskusje

            • 4 2

      • Właśnie, myślenie nie boli (1)

        na ch... pchać tramwaj na Morenę, która już teraz nie daje rady. Zamiast kombinować co ze Słowackiego i Jaśkową zrobić, zaprzestać wydawania pozwoleń na budowanie 5 metrów od ulicy ("Central Park") to jest c.d. braku strategicznego myślenia. Tylko tępactwo się wypowiada tutaj, że "super, że tramwaj na Morenę"... kompletny brak krytycznego myślenia i analitycznego myślenia.

        • 9 12

        • Widać, że nie mieszkasz na Morenie tylko pierniczysz na czuja.

          Właśnie po to na Morenę jest potrzebny tramwaj bo 127 i 129 stoją w korkach. Kiedyś dojeżdżały do Wrzeszcza w 10min dziś w godzinach szczytu często jest niewiele szybciej niż pieszo. Jak powstanie ten tramwaj to korki na Jaśkowej Dolnie momentalnie zelżeją bo będzie wreszcie alternatywa na to aby sprawnie dostać się do Wrzeszcza. Poza tym spójrzmy ile w dzień powszedni stoi samochodów w okolicach PG. Ten ten tramwaj jest ewidentnie tam potrzebny.

          • 7 6

    • bo ograniczeni umysłowo urzędnicy koniecznie chcą tramwaj (1)

      najgorszy środek transportu - hałasuje, niszczy budynki, zajmuje mnóstwo miejsca, wymaga kosztownej infrastruktury, jak się jeden zepsuje to wszystko stoi, a na dodatek po torach nic innego nie przejedzie - w przeciwieństwie do buspasów.

      • 0 1

      • Ja też bym wolał teleportację dla każdego,

        ale na razie jest to zbyt elitarna technologia.

        • 1 0

    • To ma być tramwaj, a nie rollercoater.

      ada

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane